You are not logged in
NEW ACCOUNT

      Forgot password

Polski Deutsch English

ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
No object found
advanced options
Clear




Tony: Bardzo prawdopodobne.
TW40: Poprawione.
Krzysztof Kozłowski: Dopisałem do wydawcy. To zapewne połowa lat trzydziestych, inny, aukcyjny skan na rewersie ma zapisany rok 1942.
Krzysztof Kozłowski: Z pewnością do 1905 roku, patrz także-
Krzysztof Kozłowski: Czcionka charakterystyczna dla lat trzydziestych.

Last
map markers

Rob G.
Zbigniew Waluś
StaszekM
Popski
Popski
rok
rok
Zbigniew Waluś
Zbigniew Waluś
StaszekM
Zbigniew Waluś
Zbigniew Waluś
dariuszfaranciszek
tomimaki
dariuszfaranciszek
prysman
Rob G.
atom
atom
atom
atom

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Dobre zdjęcia architektury - czyli jakie? [PORADNIK]
Author: moose°, Creation date: 2024-12-04 13:59:21, Update: 2024-12-09 12:32:35, Views: 351

Dobre zdjęcia architektury to efekt wiedzy technicznej, artystycznego spojrzenia i doświadczenia - oto krótki spis zasad, dzięki którym osiągniesz jeszcze bardziej satysfakcjonujące efekty

Co to znaczy że zdjęcie architektury jest dobre? Czy da się to uchwycić?

Tak. "Dobre zdjęcia" architektury to takie, które w atrakcyjny i technicznie poprawny sposób oddają piękno, funkcję i charakter fotografowanych obiektów. Kluczowe elementy dobrego zdjęcia architektonicznego obejmują zarówno aspekty techniczne, jak i artystyczne. Oto, co trzeba zrobić, aby osiągnąć wysoką jakość w tej dziedzinie:


1. Zrozumienie, czym są dobre zdjęcia architektury

  • Techniczna doskonałość: czyli ostrość, brak prześwietleń i prawidłowa ekspozycja, czyli balans między czasem naświetlania, wielkością przysłony i czułością ISO, uwzględniający warunki oświetleniowe i zamierzony efekt artystyczny. W fotografii architektury kluczowe jest uchwycenie szczegółów w całym zakresie tonalnym – od najciemniejszych cieni po najjaśniejsze partie obrazu, dlatego dobre zdjęcie nie ma miejsc prześwietlonych. 
  • Kompozycja: harmonijny układ elementów kadru, prowadzenie linii wzroku, wykorzystanie zasad złotego podziału lub reguły trójpodziału. O tym piszę w w poradniku: Jak robić lepsze zdjęcia? Poradnik - polska-org.pl
  • Perspektywa: właściwe oddanie proporcji i linii budynków, unikanie niepożądanych zniekształceń (np. dystorsji) i korygowanie perspektywy zbieżnej
  • Historia i emocje: zdjęcie powinno opowiadać o budynku, jego otoczeniu, funkcji i atmosferze.
  • Światło: kluczowy element podkreślający strukturę, teksturę i charakter obiektu.
  • Kontekst: uwzględnienie otoczenia, aby pokazać budynek w relacji do przestrzeni, w której się znajduje.

2. Podstawowe kroki do robienia dobrych zdjęć architektury

a) Sprzęt fotograficzny

  • Aparat: potrzebujesz aparatu, obojętnie czy będzie to starsza lustrzanka cyfrowa, czy bezlusterkowiec, ale musi to być aparat z pełną kontrolą ustawień. Zrobisz zdjęcie smartfonem, będzie wyglądać dobrze, ale to nie o to chodzi. Smartfon jest do zdjęć impulsowych, cyknięć bez prewizualizacji. To zdjęcie będzie przyzwoite, pewnie i atrakcyjne technicznie, ale to nie będzie dobre zdjęcie architektury. Dlaczego? Bo podchodząc do zdjęcia bez przygotowania nie uchwycisz historii, emocji i kontekstu obiektu w przestrzeni. Po prostu nie.
  • Obiektyw:
    • szerokokątny (np. 16-35 mm), ale też bez przesady – unikać obiektywu typu "rybie oko";
    • standardowe stałki z dobrym światłem i dużym otworem przysłony - do fotografowania detali
    • teleobiektywy (np. 70-300 mm) do fotografowania detali z dużej odległości
    • dajmy sobie spokój może z obiektywem Tilt-shift (przesuwający perspektywę), ale jeśli Cię stać - to miej go, bo wtedy oszczędzisz czas na postprodukcję
  • Statyw: niezbędny do długich czasów naświetlania, szczególnie przy słabym świetle, nalepiej mieć statyw z poziomicą i na tyle solidny że utrzyma bez problemu aparat z teleobiektywem
  • Filtry:
    • Polaryzacyjny – eliminuje odbicia i poprawia kontrast nieba.
    • ND (neutral density) – do długich ekspozycji w jasnym świetle.

b) Kompozycja

  • Liniowość i symetria: Proste linie powinny być rzeczywiście proste (użycie tilt-shift lub korekta w edytorach graficznych).
  • Przewodnik wzroku: Wykorzystanie linii prowadzących (schody, krawężniki, drogi).
  • Złoty podział: Harmonijne rozmieszczenie elementów w kadrze.
  • Unikanie bałaganu: Wyklucz zbędne elementy (np. śmietniki, znaki drogowe, zwłaszcza poucinane przy nieumiejętnym kadrowaniu).

c) Światło i pora dnia

  • Złota godzina (wschód i zachód słońca): ciepłe, miękkie światło.
  • Niebieska godzina (tuż po zachodzie): idealna do zdjęć nocnych z delikatnym oświetleniem.
  • Południe: Unikać, chyba że chcesz ostrego, kontrastowego światła.

d) Przygotowanie i analiza

  • Poznaj obiekt: Zrozum historię i kontekst budynku.
  • Planowanie:
    • Sprawdź położenie słońca i cienie.
    • Wybierz optymalny czas i pogodę (np. brak mgły lub deszczu, chyba że celujesz w taki klimat).
  • Zachowanie proporcji: Trzymaj aparat równolegle do podłoża, aby uniknąć zbieżnych linii.

e) Obróbka zdjęć

  • Używaj programów do postprodukcji Lightroom, Photoshop, albo innych jeśli jest Ci wygodnie:
    • Koryguj perspektywę.
    • Poprawiaj ekspozycję, kontrast, kolory, wyciągaj cienie.
    • Retuszuj z umiarem (usuń zbędną gałąź, kawałek słupa, ale nie usuwaj np. ludzi, albo reklam).

3. Najczęstsze błędy to:

  • przypadkowa, nieprzemyślana kompozycja, ("strzał z biodra", albo jeszcze lepiej...).
  • prześwietlenia, lub niedoświetlenia - nie pomyl fotografii architektury ze zdjęciami reporterskimi, gdzie możesz sobie pozwolić na forsowanie parametrów.
  • zniekształcenia - dystorsja, perspektywa zbieżna.
  • brak należytej uwagi na otoczenie budynku.
  • źle dobrana pora dnia i warunki pogodowe np. zdjęcia robione w południe, przy wysokim UV, albo w deszczu, czy przy padającym śniegu tak że widać smugi.

4. Inspiracje i praktyka

  • przeglądaj zdjęcia na naszym portalu 
  • ucz się od mistrzów: Julius Shulman, Iwan Baan, Marc Goodwin.
  • ćwicz regularnie – odwiedzaj różne miejsca i próbuj różnorodnych stylów, rób wiele powtórzeń i wybieraj najbardziej udane kadry.

Podsumowując - dobre zdjęcia architektury to efekt wiedzy technicznej, artystycznego spojrzenia i doświadczenia. Fotografuj świadomie, z uwzględnieniem wszystkich wymienionych zasad, a efekty z pewnością będą satysfakcjonujące! 

Miej na uwadze że fotografowanie, nawet amatorskie, to nie jest tanie hobby, ale nie musisz od razu inwestować w zaawansowane narzędzia takie jak: - dodatkowe oświetlenie (do fotografowania wnętrz), - dron, który akurat świetnie uzupełnia ujęcia architektury z lotu ptaka, czy monitor z kalibracją kolorów do precyzyjnej edycji zdjęć. Zacznij od budżetowego zestawu startowego (o tym piszemy w artykule: Jaki wybrać aparat? Poradnik dla początkujących i nie tylko - polska-org.pl ) i przede wszystkim opanuj zasady. Dobry sprzęt to podstawa dobrych zdjęć, ale nic nie zastąpi wiedzy i praktyki.


 


Jest jeszcze jedna przeszkoda w robieniu dobrych zdjęć - to brak odporności na krytykę. Jak sobie z tym radzić?

1. Zrozum, czym jest krytyka

  • Konstruktywna krytyka: opiera się na konkretnych uwagach i wskazówkach, jak poprawić zdjęcia. Jest pomocna i skupia się na rozwoju.
  • Negatywna krytyka: może być emocjonalna, bez konkretnych argumentów, bez merytoryki. Ignoruj ją jeśli nie wnosi nic wartościowego, nie wchodź też takie dyskusje.
  • Subiektywna opinia: Każdy ma inne gusta – coś, co podoba się jednej osobie, może nie spodobać się innej. 

2. Jak reagować na krytykę?

  1. Słuchaj uważnie:

    • Skup się na treści, a nie na tonie. Szukaj w uwagach wartościowych informacji.
    • Staraj się oddzielić emocje od meritum.
  2. Zadawaj pytania:

    • Jeśli krytyka nie jest jasna, dopytaj:
      "Co według Ciebie mogłoby wyglądać lepiej w tym zdjęciu?"
      "Co mam zastosować, by poprawić perspektywę?"
  3. Zachowaj spokój:

    • Krytyka nie jest atakiem na Twoją wartość jako fotografa, ale szansą na rozwój. Unikaj też defensywnej postawy, bo to może rodzić frustrację.
  4. Weryfikuj uwagi:

    • Oceń, czy krytyka jest uzasadniona. Jeśli ktoś wskazuje na błąd techniczny (np. złą perspektywę), zastanów się, czy ma rację.
  5. Nie traktuj krytyki osobiście:

    • To zdjęcie jest oceniane, nie Ty jako osoba.

3. Jak radzić sobie z krytyką w fotografii architektury?

  • Publikowanie prac: Umieszczaj zdjęcia na forach fotograficznych, albo na portalach takich jak nasz, gdzie użytkownicy mają podobne zainteresowania. Często otrzymasz bardziej fachowe uwagi niż na ogólnych mediach społecznościowych.
  • Mentorzy i doświadczeni fotografowie: Szukaj opinii od osób bardziej doświadczonych. Ich uwagi zwykle są cenniejsze.
  • Krytyka od laików: Jeśli ktoś ocenia zdjęcie, nie rozumiejąc techniki, traktuj to jako informację o odbiorze emocjonalnym zdjęcia.

4. Jak wyciągać wnioski?

  • Analiza zdjęć: Porównaj swoje zdjęcie z krytyką i zastanów się, co można poprawić.
  • Długoterminowy rozwój: Wprowadź zmiany w swoich technikach i obserwuj, jak wpływają na jakość prac.
  • Praktyka: Eksperymentuj z różnymi rozwiązaniami, np. innymi kątami, światłem czy obróbką.

5. Korzyści z krytyki

  • Rozwój techniczny: Krytyka może wskazać błędy, które wcześniej przeoczyłeś.
  • Lepsze rozumienie odbiorców: Dowiesz się, jakie aspekty Twoich zdjęć są cenione, a jakie wymagają pracy.
  • Pewność siebie: Nauka przyjmowania krytyki buduje dojrzałość i odporność.

6. Jak rozwijać umiejętność krytyki?

  • Oglądaj zdjęcia innych i analizuj je. Zastanów się, co Ci się w nich podoba, a co można by poprawić.
  • Naucz się krytykować własne zdjęcia: oglądaj je z perspektywy odbiorcy, a nie twórcy.

Przykład praktyczny: 

  • Ktoś pisze: "Zła perspektywa" – zamiast się zrażać, zapytaj: "Jak mam lepiej uchwycić te linie?"
  • Ktoś podsumowuje: "Zdjęcie jest nudne" – zapytaj co dodałoby mu dynamiki: inny kąt, światło, czy ciekawsze otoczenie?

 

Krytyka to nie wróg, ale drogowskaz. Warto ją przyjąć z otwartością i traktować jako szansę na rozwój swoich umiejętności 😊

(subiektywnie opracował - moose)

 

 


Polska / Fotografia (poradniki)
Polska / Poradnik polska-org.pl 5 / Jak robić lepsze zdjęcia?
heck | 2024-12-04 21:16:16
Pozbierałem szczękę z podłogi ..i czytam jeszcze raz. Rewelka !
Petroniusz | 2024-12-04 22:13:47
Popieram!
Xenomorph | 2024-12-08 20:04:13
Bardzo dobrze napisane. Fachowo, rzeczowo i bez zbędnych ornamentów. A jednak, moje pierwsze skojarzenie, przywołało wspomnienie wstępu do pewnego podręcznika literatury, z filmu "Stowarzyszenie Umarłych Poetów": „Zrozumieć poezję. Napisał J. Evans Pritchard, doktor filologii. Aby w pełni zrozumieć poezję i trafnie ocenić jej wartość, musimy posiąść najpierw umiejętność rozpoznawania stopy wiersza, rymów i tropów, a następnie postawić przed sobą dwa zasadnicze pytania. Pierwsze: z jakim artyzmem przedstawiono w wierszu podjęty temat? I drugie: jaką wagę znaczeniową ten temat posiada? Odpowiedź na pytanie pierwsze ocenia artystyczną doskonałość utworu, a odpowiedź na pytanie drugie ocenia ważność jego treści. Kiedy odpowiemy już na oba pytania, zrozumienie wiersza i określenie jego wspaniałości przyjdzie nam stosunkowo łatwo. Wystarczy, jeśli artystyczną doskonałość odłożymy na osi horyzontalnej, a ważność treści na osi wertykalnej. Wówczas rozmiar zakreślonego na naszym wykresie pola stanie się dla nas odpowiednią miarą wspaniałości wiersza. Na przykład, sonet Byrona może uzyskać wysoką notę na osi wertykalnej, ale jedynie przeciętną na osi horyzontalnej, gdy tymczasem sonet Szekspira uzyska wysokie noty zarówno na osi wertykalnej, jak i horyzontalnej, dając nam na wykresie bardzo duże pole i ujawniając w ten sposób swą rzeczywistą wspaniałość. Analizując w dalszej części niniejszego podręcznika kolejne wiersze, stosuj powyższą metodę graficzną. Wraz z coraz pewniejszym jej opanowaniem, wzrośnie twoja radość z czytania wierszy oraz umiejętność zrozumienia poezji.” ;-)